Aku اکو

"..aku cuma ingin menjadi Muslim yang baik. Namun, sekiranya aku gagal, ia adalah kekhilafan aku di atas dunia sebagai seorang manusia yang tidak sempurna "

Salam Ukhwah سلام اوقوه












Sutera mewah hamba sembahkan

Bawa ke anjung bersama suasa
Salam Ukhwah hamba hulurkan
Buat pengunjung Cinta Al-Aqsa

Keris didamba seluruh persada
Tradisi dibawa mudik kelaut
Bicara hamba masih muda
Gurulah jua tempat berpaut

Puteri ternama jadi impian
Seisi kota merisik tanya
Lorong agama penuh ujian
Peluklah kita pada akarnya

Cinta Al-Aqsa,Kuala Lumpur

AkSarA bUDi اکسارا بودي


Asalamualaikum w.b.t.
Hamba coretkan kalam ke atas lembaran maya bagi mengisi permukaan naskhah dengan aksara budi.Pengunjung sekalian umpama cendekiawan yang datang dengan pelbagai persoalan dan ideology tersendiri.Hamba sekadar anak muda yang ingin melunaskan cita-cita berkongsi wadah menggayakan intelektiviti.Hamba dengan rendah hati memohon maaf atas segala kekurangan budi bicara dalam tinta ini.Yang baik dari Allah.Yang khilaf milik hamba.Andai pemikiran hamba tersungkur dari batas ilmu,cuit2kan bahu hamba.Usah dicubit sembunyi tangan.Maka yang salah tak dapat diperbetul.Yang baik tak hamba peroleh.Hamba ini umpama anggerik.Liar dihutan harum tiada.Direntap kasar hancur kelopak.Dipetik baik jadi jambangan.Menemui blog hamba dalam jutaan blog ilmuan lain,umpama menemukan anggerik dihutan desa.Mohon tetamu bertanya dengan bahasa.Menegur biarlah berilmu.Memikat dengan budi.Bermusuh jangan sekali.Riwayat hidup tiada lama.Andai terpisah siraturahim,didalam tanah kecundanglah hamba.Salam ukhwah untuk semua.

Cinta Al-Aqsa

Dari Blogger kepada Bloggers

salam. Hamba telah memecah belahkan blog hamba kepada 3 bahagian iaitu

blog ini cintaal-aqsa.blogspot.com untuk politik , teknologi etc

blog kedua cintaalaqsa.blogspot.com untuk bicara sains dan islam

dan blog peribadi hamba untuk teman-teman yang menyayangi hamba cinta-al-aqsa.blogspot.com

Salam Ukhwah buat semua. semoga mendapat manfaat.

Buat Adikku dunia dan akhirat


Sayang,
Hidup ini misteri
Semakin dicari semakin sukar untuk dimengerti
Lebih2 lagi soal hati.
Dekatkan dirimu pada tuhan
Kerana disitu segala ketentuan
Agama itu penentu jalan
Menghidupkan roh keinsafan
Semoga kau tabah hadapi segala dugaan
Dalam kehidupan.
Sayang,
Doa kanda sentiasa untukmu
Agar hidupmu sentiasa dalam redha-Nya

5.10.12

Warkah buat kamu.

Untuk lelaki papa yang tidak ada rupa.

Saya masih ingat kamu makan kurma dan maggie semasa berbuka puasa untuk beri saya makan nasi. Saya masih ingat sindiran ‘heh’ bila mereka bertanya tentang gaji. Saya tidak akan membela kamu sekiranya kamu bukan lelaki mulia yang menjaga kebajikan saya selepas kematian ayah. Kamu korbankan keringat dan tenaga seperti kerbau diikat tali untuk saya mendapatkan sehelai kertas yang bertulis ‘graduan ijazah’. Kamu daif. Tetapi kamu tidak lokek kasih sayang. Kamu peluk abah kamu yang sudah tua dan papa itu umpama kamu masih bayi yang mahu dikelek ibunya. Kamu serahkan semua duit gaji bulan ramadhan kepada adik perempuan kamu sedangkan kamu sendiri tidak ada simpanan lagi untuk membeli tiket bas.

Mereka hina kamu. Kerana kamu bukan berdarah si polan bin si polan. Mereka jengkel memandang kamu kerana kamu bukan si dot dot dot. Mereka meludah nista, mencebit kelat ke atas nama kamu. Saya sendiri malu untuk mengaku dikhalayak ramai apa takdirmu dan saya. Saya selubung wajah kamu dari masyarakat kerana saya takut terkena tempias sindrom kusta kasta. Kamu minta saya jangan temukan kamu dengan orang sekeliling saya lagi kerana cukuplah apa yang kamu telah terima. Tetapi mereka kata kita hidup dalam komuniti. Mesti temu-bertemu.

Kamu,
Saya dan kamu sama. Kalau mereka tidak setuju laras seorang hamba, mari kita berbeza. Yang kaya berkawan dengan materialnya. Yang miskin bergelumang dengan jerih perihnya. Tunggulah nanti, kita akan mendayung perahu daif kita ke haluan sana. Mereka di darat akan tetap menenggek di atas batu, mendoakan tenggelamnya si perahu.

Kamu,
Hidup ini kesempatan untuk kita menduduki ujian. Kamu takdir saya di atas dunia. Entah kita akan bertemu di alam kedua, ketiga. Kamu dan saya akan melihat antara satu sama lain. Memalingkan wajah dari lemparan batu mereka. Perisailah jasad saya meskipun dengan helaian kain, saya bersyukur. Kerana kamu sudah terlalu banyak melakukan kebaikan ke atas saya.

Media.
Kamu bukan lelaki biasa. Bukan lelaki penjawat profesional tetapi di pintu masuk rumah bertukar keji. Di luar rumah, gelandangan dengan wanita pendusta.
Kamu bukan lelaki kacak yang merengek mencubit harta orang tua sedikit demi sedikit supaya dapat menampung kamu untuk bergaya.
Kamu bukan anak derhaka yang meninggalkan orang tuanya kerana terlupa. Meninggalkan isteri demi wanita lain. Menanggalkan kasih terhadap anak kerana dadah dan judi.
Saya mahu media tahu, kamu bukan lelaki yang layak menghuni dada mereka.

Kamu itu patuh. Kepada keluarga, Tuhan, majikan malah kepada manusia biasa. Kamu bodoh, memberi peluang kepada saya malah orang lain untuk memijak, menghentak dan mengheret kepala kamu lalu berdarahlah tanpa ada yang peduli manusia apakah kamu ini merelakan makhluk Tuhan lain menguji kamu sebelum mungkar dan nangkir. Tetapi jangan tinggalkan saya. Kerana saya mahu belajar sabar seperti kamu. Berpedoman dan memiliki akal waras seorang hamba Allah.

Malah, jangan jauh dengan saya. Meskipun selebar zarah. Saya mahu terus melihat wajah kamu yang setia senyum dibawah mentari, ditampar angin dan dilambung bah.

Seandainya ramai lelaki seperti kamu, maka wanita akan bahagia.

No comments:

Post a Comment

Salam. Terima Kasih atas bicara yang ditinggalkan di atas blog hamba.